Hva er en film?

Reklamefilm Filmproduksjon Innholdsbyrå

Vi har hørt det så mange ganger før - kunden som trenger en film. Film, spør vi tilbake? Og følger raskt opp med et oppfølgingsspørsmål. Hva slags film trenger dere og hva skal den løse? Nedenfor gir vi deg en kort innføring i ulike filmer og hva disse står for. Med det håper vi du lettere kan kartlegge behovet for film i din bedrift.

Brandfilm

En brandfilm skiller seg vesentlig fra en reklamefilm. Til tross for at formspråket kan være nokså likt er hensikten med en brandfilm å selge selskapet som helhet og ikke et produkt eller en tjeneste. Brandfilmer brukes ofte i bedriftspresentasjoner, i investorpitch eller på egen nettside og intranett for å bygge kultur og stolthet. En brandfilm fungerer med andre ord like godt eksternt som internt, og skal gi seer svar på hvem bedriften er og hva den står for. Bedriftens kjerneverdier og samsfunnansvar står ofte for budskapet i filmen. Brandfilmen kan ha en lengde på opptil flere minutter. Brandfilmen er ofte tidløs og skal skape et godt etterlatt inntrykk av selskapet.

Reklamefilm

Reklamefilm er en film som skal markedsføre et bestemt produkt eller varemerke. I motsetning til brandfilmen er den ikke lenger enn 15-40 sekunder - alt avhengig av hvilke kommersielle flater den skal vises på. Noen ganger er den kortere. Reklamefilm egner seg mindre til utdypende informasjon, da lengden på filmen begrenser budskapsutforming. I de fleste tilfeller lages reklamefilm til kino og tv. Men vi ser også at reklamefilm brukes i sosiale medier, men da er den kanskje enda mer tilpasset i format, lengde og budskap. Tradisjonelt er reklamefilmen bygd opp til å være kjøpsutløsende.

Informasjonsfilm

En informasjonsfilm har til hensikt og gi seer inngående kjennskap til et emne. Filmen kan utformes som en introduksjon eller som en leksjon som går dypere inn i tematikken på et bestemt emne. I informasjonsfilmen er det gjerne en fagekspert som har fortellerrollen, eller den kan legges opp med voice over. Filmen skal gi innsikt og en forståelse av et viktig budskap eller komplekst tema. Informasjonsfilmer brukes i privat og offentlig sektor. Ideelle organisasjoner og foreninger bruker ofte informasjonsfilm i kommunikasjonen.

Produktfilm

Produktfilmen skal forklare funksjoner, detaljer og fordeler med et produkt eller en tjeneste. Den skal gi seer et godt inntrykk av hvordan produktet er bygget opp og hvordan produktet fungerer i bruk. Produktfilmer kan brukes ut mot forbruker eller som intern opplæringsfilm. Hensikten med filmen er å differensiere seg fra konkurrentenes produkter ved å synliggjøre alle unike egenskaper ved produktet.

Corporate film

Corporate film er ikke ulik en brandfilm. Den har mange av de samme målene som å promotere bedriften og merkevaren. Samtidig legger den i noen tilfeller mer vekt på å fremme finansielle strukturer, eierskap og ledelsesfilosofi. En Corporate film kan brukes offentlig eller i prosesser der en ønsker å bli kjøpt opp, knytte til seg viktige samarbeidspartenere eller for å selge seg som betydningsfull og tung aktør.

Employer branding

Mange bedrifter er flinke på employer branding eller arbeidsgiverprofilering. Det er en måte å vise seg frem fra sin beste side som arbeidsgiver med mål om å tiltrekke seg de flinkeste arbeidstakerne. Employer branding brukes hyppig i rekrutterings- og ansettelsesprosesser. Filmen skal bygge opp en svært god oppfatning av selskapet, kompetansen i selskapet og bedriftskulturen. Målet er å beholde nøkkelpersoner, rekruttere de flinkeste hodene og gjøre selskapet kjent for sine gode kultur og karrieremuligheter.

Film for sosiale medier

Veldig mange bedrifter har begynt å satse tungt på film i sosiale medier. Disse filmene kan ha en lengde fra noen få sekunder til flere minutter. Men de fleste ligger likevel på rundt 20-30 sekunder. Hensikten med filmene er å fortelle målgruppen om tilbud, produkter, hverdagslige ting eller promotere nye hendelser eller milepæler. Noen bedrifter produserer selv, andre får produsert for seg. Vi ser også eksempler på en blanding av egenproduksjon og bestillingsverk.  Film i sosiale medier kan legges opp på mange måter - som enkeltstående film eller som en miniserie og et format som er gjenkjennelig.

Webinar- eller casefilm

Under pandemien ble det mer og mer vanlig med webinarer. Da kan casefilmer være et godt utgangspunkt for å vise frem en suksesshistorie eller en prosess. Slike filmer presenteres ofte for å skape synlighet eller for at den skal inngå i en debatt eller diskusjon der den skal forsterke og dokumentere et budskap eller en påstand. Casefilmer brukes også til presentasjoner eller til salg og markedsføring opp mot samarbeidspartnere eller kunder.

Ta gjerne kontakt med oss om du trenger bistand.

GOD JUL

Forrige
Forrige

Fem gode grunner for å velge innholdsbyrået Pinakkel Studio